Тема уроку: Пошук головним героєм
(Петро Попельський) свого місця у світі
(повість В.Короленка «Сліпий музикант»).
Мета: допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя повісті «Сліпий музикант», його духовні
пошуки; розвивати в учнів логічне мислення, навички переказу, аналізу прозового
тексту. Сприяти формуванню стійких морально-етичних
переконань школярів.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, тексти повісті
В.Короленка» Сліпий музикант», фрагмент (на вибір учителя) з фільму «Сліпий
музикант» (1960р), мультимедійний проектор.
Хід уроку.
І. Оголошення теми уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
1
група:
визначити жанр твору (робота зі словником літературних термінів)- повість,етюд.
(ПОВІСТЬ– епічний прозовий твір,який
характеризується однолінійним сюжетом. ЕТЮД- з фр.- вивчення, дослідження. Література - невеликий за обсягом твір, в
якому автор подає конкретну картину, фіксує момент вихоплений з життя,
відтворює внутрішній стан людини, нерідко на тлі співзвучного пейзажу.)
За жанром «Сліпий музикант» - це повість. Цікаво, що сам
В.Короленко в підзаголовку визначив жанр твору як «етюд». У своїй повісті
письменник досліджує ставлення до особистості з обмеженими фізичними можливостями
– сліпого.
2 група: визначити тему та ідею твору.
Тема: духовне випробування особистості, яка має
знайти саму себе,сенс свого існування серед людей.
Ідея:Наполеглива
праця,підтримка рідних і друзів може здолати будь-які перешкоди,подолати навіть
таку жахливу ваду, як сліпота.
3
група:
розкрити сюжет твору.
Сюжет
твору включає в собі як би дві оповіді:
1
– про те,як сліпий хлопчик тягнеться до світу, життя;
2
– історія про те, як сліпий хлопчик подолав в себе пасивне страждання, знайшов
місто в житті і зміг виховати в себе бажання допомогти людям.
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.
Слово
вчителя: Для кожної людини в свій час встає питання про відношення до світу,до
юдей. Світ навколо нас великий,є багато шляхів, і майбутнє людини залежить від
вибраного шляху. Життя вимагає від кожного з нас не тільки виживати, а й
відповідальності. І коли ти вибираєш цей шлях, можеш іти далі. А як бути тому,
кому цей шлях невідомий – сліпому? І про це сьогодні на уроці піде мова Головні
питання, які поставив автор у своєї повісті –
Для чого створена людина? –Чи здатна особистість чинити супротив
обставинам? –Як їй стати щасливою?
Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для
польоту» (тільки щастя не завжди створене для неї). Проблему щастя вирішує письменник у своїй
повісті «Сліпий музикант», яка побачила світ у 1886 році, дія відбувається на
заході України.
Бесіда : Розглянемо життєвий
шлях головного героя повісті –Петра Попельського, який народився сліпим. Багато
буде залежить від людей, які його оточують, від уміння простягнути руку
допомоги.
1 етап – шлях пізнання світу (Перший контакт зі світом
природи відбувається у хлопчика приблизно у 3 роки) – Робота з текстом.
1гл.підз.6. Описи весни.
-
Як відбувається це пізнання світу? (боязко,
прислуховується, простягає руки прижимається до матері)
-
Яке почуття викликає цей світ? (Страх,цікавість)
Але йому пощастило. Були люди,які приймали участь у долі
хлопчика. Це мама і дядько Максим.
-
В якій атмосфері зростав хлопчик? (В атмосфері
любові. Мама дарувала йому ніжність,тепло, дядько –мужність.)
-
Що відомо про дядька Максима? Чим вони схожі з хлопчиком?
(Старий воїн. Вони обоє мали вади:
племінник був сліпий, а дядько не мав ноги).
-
Як ви думаєте,яку
роль відіграв дядько Максим у вихованні Петра? ( Він вносив «чоловіче» начало, без якого Петро виріс би,наче «теплична
рослина», і замкнувся б у собі.)
-
Поряд з ним були
ще люди, які любили хлопчика. Назвіть їх.
-
Евеліна, Йохим.
- Виразне читання епізоду «Зустріч Петра з
Евеліною.
Бесіда:
-
Що найбільше вразило хлопчика в новій знайомій? (Приємний і спокійний голос.)
-
Як відреагувала Евеліна на звістку про сліпоту хлопчика?
(Вона розплакалася)
-
Яку роль відіграла Евеліна в житті Петра? (Вона стала ангелом-охоронцем,а пізніше
коханою,дружиною,матір ю його сина).
-
Який талант мав
Петрусь? ( Талант до музики)
-
Хто розвиває талант хлопчика? ( Простий
селянин Йохим, який грає на сопілці).
Здавалося все добре. Але дядько
Максим знайомить його з іншими людьми Це брати Ставрученки , сліпі бандуристи
і сліпий дзвонар. Дядько Максим прагнув
показати світ набагато ширший, ніж той,який міг уявити хлопчик. Дядько хотів
подолати замкнутість хлопчика.
Робота по групах.
·
Розповідь про зустріч з братами Ставрученками (зачитати опис з тексту)
·
Розповідь зі сліпими бандуристами (зачитати опис з тексту). Петрусь
дізнається про інший світ. Він відчуває себе чужим. Він погружається в своє
нещастя. Цей світ йому невідомий. Захоче цей світ прийняти його? Його мучило
відчуття своєї неповноцінності, викликаної сліпотою. Петро замкнувся в собі.
·
Розповідь про зустріч із дзвонарем.
У Петра з явилася думка,що доля
сліпих - зло й образа. У нього почалася
душевна криза.
Бесіда.
-
Що говорить дядько Максим? (Дядько розкриває всю глибину людських страждань, він пояснює ,що
особисті нещастя ніщо зі стражданнями народу).
Учитель: Герой отримує
моральний урок. Слова дядька Максима вносять
ясність у думки Петра. І він робить вибір - іде зі сліпими співцями на чолі з Кандибою.
-
Що дала Петрові подорож зі сліпими співцями? ( Петро побачив і пережив голод, холод,
злидні, приниження, тобто герой побачив справжнє горе, що було набагато
страшнішим за його недугу).
-
Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки? ( Він вийшов із кризи)
Учитель:
На зміну злобі приходе бажання
допомогти людям. Петро повертається додому. Петро знаходить сили в музиці,
спочатку в народній,а потім оволодіває висотами класичної музики. Музика може впливати
на людей, може розповідати про головне в житті. Повість закінчується концертом,
де ми бачимо Петра впевненим, сильним.
-
Що ж допомогло Петру повернутися до повноцінного
життя? (Любов близьких, милосердна участь,особиста воля)
- Повернемося до
початку уроку : Для чого створена людина? - Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? - Як стати їй щасливою?
Щастя кожен з нас розуміє по-своєму. Складовими щастя
люди називають роботу, гроші, родину, кохання, кар’єру та багато інших речей. Для Петра Попельського щастя
полягає в тому,що він знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов’язані зі сліпотою.
Герой дійсно повірив,
що побачив реальне життя, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво
людям. «Так , він прозрів… і зуміє
нагадати щасливим про нещасних».
Домашнє
завдання: Підготувати
відповіді на запитання:
-
Яке значення має музика у житті людини? ( 1гр.)
-
Які образи української культури присутні на сторінках
повісті?(2гр.)
-
Знайти у тексті повісті епізоди,присвячені музиці. (3гр).
sega mega drive classic collection gold edition matchpoint matchpoint 메리트카지노 메리트카지노 462The Ultimate Guide to Online Gambling in Japan
ОтветитьУдалить